跳到主要內容

臺灣博碩士論文加值系統

(44.211.24.175) 您好!臺灣時間:2024/11/05 04:25
字體大小: 字級放大   字級縮小   預設字形  
回查詢結果 :::

詳目顯示

我願授權國圖
: 
twitterline
研究生:林永健
研究生(外文):Lin Yung Chien
論文名稱:急性傳染病之感染管控及雙能量攝影技術之開發
論文名稱(外文):The Developments of Infection-Control Procedure and Dual-Energy X-ray Imaging Technique for Acute Infectious Diseases
指導教授:朱鐵吉
指導教授(外文):Chu Tieh-chi
學位類別:碩士
校院名稱:元培科學技術學院
系所名稱:影像醫學研究所
學門:醫藥衛生學門
學類:醫學技術及檢驗學類
論文種類:學術論文
論文出版年:2006
畢業學年度:94
語文別:中文
論文頁數:77
中文關鍵詞:嚴重急性呼吸道症候群禽流感電腦X光攝影系統
外文關鍵詞:影像儲存傳輸系統雙能量影像減影法
相關次數:
  • 被引用被引用:1
  • 點閱點閱:173
  • 評分評分:
  • 下載下載:0
  • 收藏至我的研究室書目清單書目收藏:0
摘 要
受禽流感(Avian Influenza virus, or Bird flu)威脅之際,全國各衛生機關都嚴陣以待。急性傳染病感染的特徵,上呼吸道將是首當其衝比較容易被感染的器官。在求診過程,胸部X光攝影是必要的檢查。在「嚴重急性呼吸道症候群」(severe acute respiratory syndrome,SARS)傳染期間,醫護人員疏於對急性傳染病的自我防護及防護觀念有誤,造成群聚感染,甚至犧牲生命。在傳染病即將來臨之前工作人員必須有萬全的因應對策及準備。另一方面必須對常規X光攝影技術有所突破,使急性感染病能在傳統常規攝影中無法呈現的早期症狀,能被突顯出來。若已感染的病患其X光檢查能提前知道感染程度進而掌握急救黄金時間,則將會得到更好的治療効果。SARS期間在防護裝備都無誤的情況下,仍有部份同仁被感染的主要原因,是在於脫去被感染的防護裝備時身體遭受污染。對已經受感染的病例,當在執行醫療作業之前必須不斷練習自我防護,而練習或實際作業中必須在脫去防護裝備之前先在全身外表噴灑螢光劑,脫去防護裝備時必須將防護衣依序由外往內將被感染的部份緊密包裹在內層。完成卸裝後,廢棄物及個人必須經紫外線照射,檢查是否呈現螢光反應,在沒有螢光反應之下才可將廢棄物置入污染容器內再行離開工作區。
對疑似感染病患用電腦X光成像系統(Computer Radiography,CR),以X光雙能量(dual energy)攝影法,取得兩張高低不同能量的影像,經由影像減影法(subtraction)處理後形成一張骨骼影像及一張軟組織影像,這四張不同影像經由儲存傳輸系統(Picture archiving communication system,PACS)傳輸儲存後,隨時可將低能量影像,依不同需求設定多組不同窗寬窗值影像,其主要目的是將過去一直無法表現低吸收係數的組織對比影像能突顯出來,這些影像再經過影像處理後形成多組感染輪廓明顯而無正常背景的影像。因為早期上呼道感染的病人,除了發燒咳嗽,其肺部的浸潤對X光的吸收效果較差而比較不容易被顯現,若以本研究所提供之方法完成影像處理,可以對早期浸潤產生明顯的影像效果而提早對感染者作治療準備。
放射科在傳染病的作業中除了要安然全身而退,還要傳達快而有用的訊息。則檢討SARS的經驗以嚴謹措施來面臨禽流感的威脅,以及突破傳統,研究出敏感而有效的X光攝影以協助急性傳染病患能在有效治療的黃金時間中獲得明確診斷是本文的重點。
Abstract

We are presently faced with the threat of an avian flu outbreak in Taiwan. In response to this threat each unit in the hospital must develop a protocol for handling infected patients to protect the medical personnel and the patients being treated in the hospital. This abstract will discuss two issues the radiology department will have to deal with the possibility of an outbreak of avian flu. The first topic is suggestions for updating infectious control procedures in the radiology department. The second topic is a description of the dual energy X-ray image technique for acute respiratory diseases.
Patients with an acute infectious disease will have symptoms of upper respiratory infection on their way to the hospital. It is often necessary to order a chest X ray based on the patient’s symptoms. Avian Flu and SARS have similar symptoms therefore proper precautions must be taken. We learned during the SARS outbreak the physicians and medical personnel did not take enough precautions. They did not have a clear idea of how easily the disease could spread, that strong measures of protection that were needed or they neglected using the type of protection recommended. Some medical personnel got infected and some sacrificed their lives as a result of the lack of proper precautions against the spread of SARS.
There needs to be new protocol for examining patients in order to prevent the spread of the disease. Even so, X- ray technicians must be careful to use precautions while performing the X-Rays. Before putting on the outer protection equipment, they must spray themselves with phosphor from head to foot. Only after being sprayed can the technician wear the protective covering. After the work is completed, the protective clothing will be taken off and should be wrapped tightly in a bundle inside out. The protective clothes and the technician will be exposed to ultraviolet to check for any relation with the phosphor. If there is no reaction, the protective clothing will be placed into an infectious control container. The technicians are then clear to leave the work place.
The traditional X-Ray technique currently used in the hospital does not allow for early diagnosis of pulmonary consolidation. There is a new X-Ray technique that allows for early diagnosis and containment of the disease. Breaking out of the traditional routine imaging technique gives us a golden opportunity for early treatment.
When a patient has cough and fever, he may be suspeeted of having respiratory infection. X- rays are usually used to diagnose the infection. However, early pulmonary consolidation has a relatively low absorption coefficient in the early stage alveolar infiltration.
There is an x-ray imaging technique that can be used to contrast images to find pulmonary consolidation in the early stages. Computer Radiography uses a Dual-Energy Radiography to produce two different energy images: low-energy images and high-energy images. The images are then stored in the Picture Archiving Communication stem (PACS). After transmission and storage, it is possible to use subtraction technology so that pulmonary consolidation can be seen more clearly in the early stages of infection. The low energy image is organized by the computer in many windows on the screen in different widths and values. The high-energy image is organized together with the low energy image and can cover (mask) some parts of the low-energy image. The high-energy images can be subtracted (eliminated) one by one from the low energy images. After the high-energy images are subtracted (eliminated), the contrast image of tissues will appear more clearly on the screen.
Patients with early stage pulmonary consolidation have relatively low absorption coefficient of the X-rays. The use of the subtraction method allows the pulmonary consolidation to be seen more easily. Early identification of pulmonary consolidation seen in the contrast image allows for early treatment of the patient.
The staff working in the radiology department must not only use safety practices to protect themselves from infection. but also transmit information about any infections quickly and effectively to the hospital staff in order to avoid further spread of the infection. We should be rigorous in developing procedures and taking precautions to fight against the threat of Avian Flu.
We can break out of using the traditional X-Ray techniques and experiment with new methods that are more effective and sensitive for diagnosing infections early. The main focus of this abstract is to introduce a dual-energy X-ray technique that will help us obtain the correct diagnosis and help the patients with acute infections to get early and effective treatment.
目 錄
摘 要••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••ⅰ
Abstract•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••ⅲ
謝 誌••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••ⅵ
目 錄••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••ⅶ
圖••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••xi
表••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••xi
第1章 緒 論•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••1
1.1前 言•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••1
1.2研究背景•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••1
1.3文獻回顧•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••2
1.4研究目的•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••3
1.5論文架構•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••3
第2章 理論基礎•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••4
2.1 SARS流行病學••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••4
2.1.1 SARS的主要傳染源•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••4
2.1.1.1傳染途徑•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••4
2.1.1.1.1直接的飛沫傳染為主要傳染方式••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••4
2.1.1.1.2經由懸浮粒(Aerosol)進行傳染••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••5
2.1.1.1.3經排泄物傳染••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••5
2.1.2流行病學特徴••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••5
2.1.2.1醫院傳染和院內感染•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••5
2.1.2.2不同人群的發病率•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••5
2.1.2.3城市成為此次SARS疾病控制的關鍵部位••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••6
2.1.2.4 SARS的傳染••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••6
2.1.2.4.1區域內局部傳染••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••6
2.1.2.4.2臺灣地區••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••6
2.2肺炎 •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••7
2.2.1肺炎的原因••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••7
2.2.2肺炎定義••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••7
2.2.2.1輕度或良性肺炎•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••7
2.2.2.2肺泡炎•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••7
2.2.3分類••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••7
2.2.3.1感染性•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••7
2.2.3.1.1細菌性••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••7
2.2.3.1.2非細菌性••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••7
2.2.3.2非感染性•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••7
2.2.3.3病因不明性•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••7
2.2.3.3.1社區獲得性肺炎••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••8
2.2.3.3.2院內獲得性肺炎••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••8
2.2.4發病原理••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••8
2.2.5病毒性肺炎••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••8
2.2.6病理學••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••8
2.2.7常見胸部X光片之特色•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••9
2.2.7.1鏈球菌肺炎•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••9
2.2.7.2嗜血桿菌流行性肺炎•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••9
2.2.7.3 klebs氏桿菌肺炎•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••9
2.2.7.4葡萄球菌•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••9
2.2.7.5退伍軍人症肺炎•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••10
2.2.7.6黴槳菌肺炎•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••10
2.2.8臨床診斷••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••10
2.2.9胸部X光檢查••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••10
2.3傳統常規X光攝影•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••11
2.3.1連續輻射••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••11
2.3.2特性輻射••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••12
2.3.3 X光的衰減••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••12
2.3.3.1光電吸收•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••14
2.3.3.2康普頓散射•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••14
2.4數位X光攝影•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••17
2.4.1直接讀出••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••17
2.4.2間接讀出••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••17
2.5 DICOM訊息模型和資訊定義••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••18
2.5.1影像層次••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••18
2.5.2醫學影像的資訊組織及其表現••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••18
2.5.3灰階顯示••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••18
2.6影像處理•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••21
2.6.1空間域影像增強••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••21
2.6.1.1灰階修改技術•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••21
2.6.1.1.1灰階變換••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••21
2.6.1.1.2直方圖法影像增強••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••24
2.6.1.1.2.1直方圖的概念•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••24
2.6.1.1.2.2直方圖均衡化•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••25
2.6.2查詢表••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••25
2.6.2.1線性點運算•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••26
2.6.2.2點運算的應用•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••26
第3章 放射科對急性傳染病之感染管控•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••28
3.1前言•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••28
3.2本院之SARS感控規劃•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••29
3.3放射診斷部門之應變措施•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••30
3.3.1成立放射科之SARS應變小組•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••31
3.3.2發燒篩檢站之規劃••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••31
3.3.3人力重新規劃••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••32
3.3.3.1維持放射科的正常運作•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••32
3.3.3.2實行放射科內的防疫•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••32
3.3.3.3降低工作人員的壓力•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••32
3.3.4預防SARS感染之防護作業•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••33
3.4攝影前準備•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••34
3.4.1電話連絡••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••34
3.4.2準備物品••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••34
3.4.3 portable X光機之防護準備••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••34
3.4.4個人防護之事前準備••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••34
3.5執行攝影之程序•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••34
3.5.1進行攝影••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••34
3.5.2片匣初步處理••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••34
3.5.3脫去污染衣物與消毒••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••34
3.5.3.1進入下一病房前重新著裝•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••34
3.5.3.2進入下一區攝影•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••35
3.6攝影結束後之防護程序•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••35
3.6.1重複攝影流程步驟••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••35
3.6.2以75%酒精進行移動式X光機消毒••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••35
3.6.3洗片••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••35
3.7結論•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••35
第4章以X光雙重能量影像經處理以鑑別肺感染之組織液的實驗••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••37
4.1設備材料•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••37
4.1.1 X光產生設備••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••37
4.1.2假體材料••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••37
4.1.3假人••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••37
4.1.4影像處理軟體••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••38
4.2方法與過程•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••38
4.2.1假體製作••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••38
4.2.1.1造影劑稀釋•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••38
4.2.1.2分裝假體•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••38
4.2.1.3假體CT掃描•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••39
4.2.2假體殖入假人攝影••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••39
4.2.2.1假體攝影•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••40
4.2.3雙能量減影結果••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••41
4.3影像處理•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••41
4.3.1灰階調整••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••41
4.3.2 Gamma值校正••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••42
4.4結果•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••42
4.4.1假體製作測試結果••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••42
4.4.2假體在假人體中的表現••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••43
4.4.3單獨假體處理表現••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••43
4.5討論•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••45
4.5.1病毒感染肺炎迅漫延••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••45
4.5.2減影技術••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••46
4.5.2.1時間減影應用•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••46
4.5.2.2能量減影•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••47
4.5.2.2.1單次曝光法••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••48
4.5.2.2.2雙次曝光法••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••48
4.5.3一次曝光法與兩次曝光法的比較••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••51
4.6數位化X光影像相對於過去傳統影像•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••52
4.6.1高品質的影像••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••52
4.6.2易於變化處理••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••52
4.7線性點運算•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••53
第5章 結論與未來展望•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••55
5.1結論•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••55
5.2未來的展望•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••56
參考文獻••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••57
附 錄 著 作••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••61




圖2.3.1••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••11
圖2.3.2••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••11
圖2.3.3••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••11
圖2.3.4••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••12
圖2.3.5••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••14
圖2.3.6••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••15
圖2.3.7••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••15
圖2.6.1••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••23
圖2.6.2••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••23
圖2.6.3••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••24
圖2.6.4••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••24
圖2.6.5••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••26
圖3.1•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••30
圖4.1•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••37
圖4.2•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••38
圖4.3•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••38
圖4.4•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••39
圖4.5•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••39
圖4.6•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••40
圖4.7•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••41
圖4.8•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••42
圖4.9 ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••42
圖4.10•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••43
圖4.11 ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••44
圖4.12•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••45
圖4.13 ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••45
圖4.14•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••46
圖4.15•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••50
圖4.16•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••51
圖4.17•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••51
圖4.18•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••54
圖4.19•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••54



表3.1 防疫期間放射科內之工作人員的防護穿著表••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••36
參 考 文 獻
1. Rota PA, Oberste MS, Monroe SS, Nix WA, Campagnoli R. Characterization of a Novel Coronavirus Associated with Severe Acute Respiratory Syndrome. Science 2003, [epub ahead of print]
2. Lee MJ. Introduction of Severe Acute Respiratory Syndrome. Cheng Hsin Newsletters, 2003, (86):2.
3. Chinese Association of Radiological Technologists. Definition of SARS, Chinese Association of Radiological Technologists News Letter. 2003, (1):3-4.
4. SARS Online Information Center. 臺灣地區SARS可能病例資料. Center for disease control Taiwan. R.O.C., 2003.
5. SARS Online Information Center. 嚴重急性呼吸道症候群疫情資訊—病例定義. Department of Health, Taiwan, R.O.C., 2003.
6. SARS Online Information Center. 嚴重急性呼吸道症候群疫情資訊-嚴重急性呼吸道症候群感染控制指引. Department of Health, Taiwan, R.O.C., 2003.
7. 張政彥. SARS作業公告-部主任給部內同仁一封信. 台北榮民總醫院放射線部. 2003.
8. 尤克玲. Infection control measures of Cheng Hsin Medical Center. Cheng Hsin Newsletters. 2003, (86):1.
9. SARS Online Information Center. 發燒是最重要的指標. Center for disease control Taiwan. R.O.C., 2003.
10. 吳佳真. Cheng Hsin to combat SARS with fever-screening station. Cheng Hsin Newsletters, 2003, (86):1.
11. SARS Online Information Center. SARS發燒門診(篩檢站)設置指引. Center for disease control Taiwan. R.O.C., 2003.
12. SARS Online Information Center. 醫院外簡易帳篷發燒篩檢站設置注意事項. Center for disease control Taiwan. R.O.C., 2003.
13. 放射性物質與可發生游離輻射設備及其輻射作業管理辦法(the rules of operation and management of radioactive materials and ionization equipments)。
14. Chinese Association of Radiological Technologists. SARS infection control guideline for hospital. Chinese Association of Radiological Technologists News Letter.2003, (1):16-17.
15. Ahuja AT, Wong KT. Management and infection control in a radiology department during the SARS outbreak - -- personal infection control guidelines for staff. Prince of Wales hospital. 2003.
16. 結核病防治組. 認識嚴重急性呼吸道症候群. Center for disease control Taiwan. R.O.C.,2003.
17. Chinese Association of Radiological Technologists. 北市立和平醫院放射線診斷科攝影疑似或可能SARS攝影流程. Chinese Association of Radiological Technologists News Letter. 2003, (1):20.
18. 台北榮總放射線部.台北榮總放射線部執行疑似或可能SARS病患X光攝影流程. Chinese Association of Radiological Technologists News Letter. 2003, (1):23-24.
19. Chinese Association of Radiological Technologists. Infection protection measures of radiologist during X-ray examination of SARS patients. Chinese Association of Radiological Technologists News Letter. 2003, (1):18.
22. Theodorou D J,Theodorou S J. Dual-energy X-ray absorptiometry in clinical practice: Application and in terpretation of scans beyond the numbers. Clinical Imaging, 2002, 26(1): 43-49
23. Shaw C C. Gur D. Comparison of three different techniques for dual-energy subtraction imaging in digital radiograph: A signal-to-noise analysis. Journal of Digital Imaging, 1992, 15(4): 262-270
24. Chakraborty DP、Breatnach ES、Yester MV、et al. Digital and conventional chest imaging: a modified ROC study of observer performance using simulated nodules [J]. Radiology, 1986, 158 (1):35-39.
25. Kalender W A、Klotz E,Kostari dou L.An algorithm for noise suppression in dual energy CT material density images.IEEE Trans on Medical Imaging, 1988, 7(3):218 -224
26. Kido S、Ikezoe J、Naito H、et al. Clinical evaluation of pulmonary nodules with single exposure dual energy subtraction chest radiography with an iterative noise-reduction algorithm[J]. Radiology, 1995, 194(2) :407-412.
27. Kido S、Ikezoe J. Clinical evaluation of pulmonary nodules with single-exposure dual-energy subtraction chest radiography with an iterative noise-reduction algorithm . Radiology, 1995, 194(2): 407-412
28. Ho JT、Kruger RA、Sorenson JA. Comparison of dual and single exposure techniques in dual-energy chest radiography [J]. Med Phys, 1989, 16(2): 202-208.
29. Genton L、Hans D、Ursula G、et al. Dual-energy X-ray absorptiometry and body composition: differences between devices and comparison with reference methods. Nutrition, 2002,18(1): 66-70
30. MacMahon H. Improvement in detection of pulmonary nodules:digital image processing and computer-aided diagnosis[J]. Radiographics, 2000, 20(4): 1169-1177.
31. Chuang K S、Huang H K. A fast dual-energy computational method using isotransmission lines and table look up. Med Phys, 1987,14(2):186-192
32. 鄧振生. 在X線數字直接成像系統中實現雙能量分離的技術問題. 西安:西安交通大學,1996.41-62Deng Z S. The key techniques of dual-energy separation realized on an X-ray digital imaging system. Xi'an: Xi'an Jiaotong University, 1996, 41-62
33. 王春燕,李政,康克軍,等.一種快速實現X輻射圖像分離的方法.北京生物醫學工程,1999,18(4):225-229Wang C Y,Li Z,Kang K J、et al. Beijing Biomedical Engineering, 1999, 18(4):225-229
34. 田樹平,張燕群,葉宏軍,等. DR成像技術在嚴重急性呼吸綜合征病人臨床診治過程中的應用[J].中國醫學影像技術,中國醫學影像技術雜誌,北京,2003,19(7):814-816.
35. Niklason LT、Hickey NM、Chakraborty DP、et al. Simulated pulmonary nodules: detection with dual-energy digital versus conventional radiography[J]. Radiology, 1986, 160(3): 589-593.
36. Tian SP、Zhang YQ、Ye HJ、et al. Clinical application of DR technology in patients with severe acute respiratory syndrome [J].Chin J Med Imaging Technol, 2003, 19:814-816.
37. Albert Macovski. Medical Imaging systems, 1983 by Prentice-Hall, 3:26-38
38. 高上凱. 醫學成像系統,清華大學出版社,北京,2000,2:10-17,40-42
39. 李尚仁. 新新聞 885 期推薦文章, 2004.02.19, Thursday, 16:04 culture@new7.com.tw
40. Lin Y C,Dong S L,Yeh Y H,Wu Y S,Chu T C, Emergency management and infection control in radiology department during an outbreak of severe acute respiratory syndrome. The British Journal of Radiology, 78, 2005, 606-611.
41. 朱鐵吉 原子、輻射、與輻射防護,民全書局,台北巿,2000,8:241-246
42. Rafael C. Gonzalez、Richard E. Woods. Digital image Processing 2002 by Prentice-Hall 3:75-115
43. 蘇金明,王永利 Matlab 7.0 下冊,電子工業出版社,北京,2004,28:112-116
44. Zhang Yujin Image Engineering (I) Image Precessing (Second Edition) 清華大學出版社,北京,2005,4:87-97
電子全文 電子全文(本篇電子全文限研究生所屬學校校內系統及IP範圍內開放)
QRCODE
 
 
 
 
 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               
第一頁 上一頁 下一頁 最後一頁 top